Data: 2016-05-16 Dodał: admin

 

Gdy pogoda zaczyna się poprawiać, coraz częściej wsiadamy na rowery. Gdy także chcesz wybrać się na wyprawę rowerową, nigdy nie zapominaj o oświetleniu, ponieważ to ono odpowiada za twoje bezpieczeństwo. Podpowiadamy, jakie lampki będą najlepsze.

 

Rowerzysta za brak oświetlenia swojego roweru może zostać ukarany mandatem, ale warto zakładać je na rower przede wszystkim ze względu na siebie. Nieoświetlony rower to znacznie większe ryzyko wypadków.

 

Zgodnie z przepisami prawa rowerzysta musi posiadać:

  • światło przednie białe albo żółte – może świecić światłem ciągłym lub migać
  • światło tylne czerwone – odblaskowe
  • światło tylne czerwone – świecące światłem ciągłym lub migającym

 

Dodatkowo także przepisy prawa wskazują, że rower powinien być wyposażony w kierunkowskazy, gdy jego konstrukcja nie pozwala na sygnalizowanie skrętu ręką.

 

Warto pamiętać o tym, że przepisy nie wymagają też, aby światło było zamontowane wtedy, gdy nie jest ono wymagane, czyli w ciągu dnia. Można wtedy lampki mieć w kieszeni, saszetce rowerowej, w plecaku czy zostawić je w domu, gdy nie planuje się wyprawy trwającej aż do zmroku. Nie dotyczy to jednak światła rowerowego tylnego – odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe.

 

Jakie lampki wybrać?

Asortyment jest naprawdę bardzo szeroki, dlatego też znalezienie odpowiednich lampek nie jest zwykle trudne. Na tani rower górski czy miejski często zakłada się też niedrogie lampki, natomiast amatorzy jazdy wyczynowej wybierają raczej te wyższej klasy, szczególnie przednie, które oświetlają drogę skuteczniej.

 

Warto pomyśleć o kupnie lampek ładowanych na USB – chociaż są droższe, to jednak doładowanie nie będzie sprawiało problemu i będzie można w razie potrzeby wykonać je zawsze wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba, bez konieczności wymieniania baterii. Gdy chodzi o mocowanie, niektóre lampki wymagają montażu podstawy na stałe, natomiast samą lampkę można wymontować, aby uniknąć ryzyka kradzieży. Są także dostępne także lampki z gumowymi uchwytami, które owija się wokół kierownicy czy wspornika.

 

 

 

Zobacz także